Sociale medier til professionelt brug
Sociale medier kan være et nøgleværktøj til at give din virksomhed en god kontakt til dine kunder og til omverdenen. Mange virksomheder undervurderer mulighederne i sociale medier, da de for mange virker useriøse og uprofessionelle. Men med sociale medier har du en yderst god muligheder for at nå dine kunder på en helt anden facon, og meget mere direkte end traditionelle markedsførings medier og lignende.
Med sociale medier opstår der en helt ny dimension til kontakten mellem virksomhed og kunder, da man har muligheden for at interagere. Dine kunder har mulighed for at give respons på de ting du kommunikerer gennem likes, delinger og kommentarer, hvormed det i højere grad bliver kommunikation imellem virksomhed og kunder, og ikke længere kun kommunikation fra virksomhed til kunder. På denne måde har din virksomhed en yderst brugbar mulighed for igennem denne interaktion, at forme og forbedre dem selv som virksomheder, ud fra den respons de får fra kunderne. Det er på samme måde en mulighed for at skabe et langt bedre kendskab hos kunderne til din virksomhed, da sociale medier ofte bruges til at komme ’bagom’. For mange kunder bliver forholdet til virksomhede styrket, i meget høj grad igennem sociale medier, som de jo anvender hver eneste dag.
Der ligger utroligt meget strategi bag brugen af sociale medier, og denne kan man benytte til ens fordel som virksomhed. Der findes et hav af sociale medier, og de alle sammen anvendes på forskellige måder. Benytter du Twitter handler det i høj grad om at gøre opmærksom på sig selv og blive omtalt, benytter du Facebook handler det om at føre en masse information som er interessant for at fastholde og skabe nye følgere, Instagram benyttes bedst til at give kunderne en platform hvor de kan komme ’bagom’ virksomheden, og LinkedIn er mest til professionelt brug. Du har altså at gøre med helt forskellige målgrupper på de forskellige sociale mediers platforme, hvorved du dermed har en mulighed for at nå ud til en bred skare af dine kunder og mulige kunder. Dette vil altså sige at jo flere sociale medier man benytter, jo stærkere en identitet og kendskab skaber du. Dog er det dog vigtigt ikke at tage munden alt for fuld, da opslag i de sociale mediers verden hurtigt er glemt igen. Derfor skal man sørge for at fastholde sine kunder med jævnlige opslag og aktivitet.